بهشت ایران
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازدیدکننده گرامی, به وبلاگ من خوش آمدی. به استحضارتان می رسانم که انتشار اخبار صحیح و مقابله با شایعات آرمان من است.از نظرات سازنده شما هم استقبال می کنم.
 
 
ساعت : ۱٠:٥٤ ‎ق.ظ
نویسنده : رضا
نظرات
مصاحبه‌اي‌ كه‌ مي‌خوانيد گفت‌ و گويي‌ با سيد شهرام‌ ابهري، مدير كل‌ اطلاع‌رساني‌ و كتابخانه‌ تخصصي‌ اداره‌ كل‌ بورس‌ و امور دانشجويان‌ خارج‌ از كشور معاونت‌ دانشجويي‌ وزارت‌ علوم، تحقيقات‌ و فناوري‌ است‌ كه‌ در رابطه‌ با شرايط‌ تحصيل‌ دانشجويان‌ در دانشگاههاي‌ خارج‌ از كشور توضيح‌ مي‌دهد.




O طول‌ مدت‌ تحصيل‌ در مقاطع‌ مختلف‌ در دانشگاههاي‌ خارج‌ چگونه‌ است؟
O طول‌ مدت‌ تحصيل‌ در مقاطع‌ مختلف‌ در هر كشور تفاوت‌ دارد، ولي‌ معمولا در دوره‌ ليسانس‌ بين‌ 3 تا 5 سال، دوره‌ فوق‌ ليسانس‌ 1 تا 2 سال‌ و دوره‌ دكترا 3 تا 5 سال‌ است.
O چرا دانشگاههاي‌ خارج‌ از كشور نياز به‌ نمره‌ زبان‌ دانشجو دارند؟
O چون‌ دروس‌ نظام‌ آموزشي‌ در كشور ما به‌ زبان‌ فارسي‌ تدريس‌ مي‌شود و دانشگاههاي‌ خراج‌ نياز مبرم‌ دارند كه‌ از سطح‌ آگاهي‌ زبان‌ دانشجو با ساير دانشجويان‌ جهان‌ مطلع‌ شوند.
O چه‌ نمرات‌ زباني‌ معيار و ملاك‌ دانشگاههاي‌ خارجي‌ است؟
O آزمون‌ زبان‌ تافل‌ يا آزمون‌ زبان‌IELTS يا آزمون‌ ميشيگان‌ تست‌ و غيره‌ كه‌ معمولا ملاك‌ دانشگاههاي‌ خارجي‌ در پذيرش‌ دانشجويان‌ محسوب‌ مي‌شوند و اين‌ بستگي‌ به‌ نظر دانشگاه‌ دارد ولي‌ بيشتر دانشگاههاي‌ خارج، آزمون‌ تافل‌ ياIELTS را مدنظر قرار داده‌اند.
O آيا در سال‌ تحصيلي‌ جاري، دانشگاههاي‌ خارج‌ نمره‌ زبان‌ را افزايش‌ داده‌اند؟
Oتا جايي‌ كه‌ بنده‌ اطلاع‌ دارم‌ و از سايت‌ دانشگاههاي‌ خارجي‌ برمي‌آيد اين‌ نمره‌ نسبت‌ به‌ سال‌ گذشته‌ قدري‌ افزايش‌ يافته‌ است‌ مثلا نمره‌ 6 آزمون‌ زبان‌IELTS به‌ 5/6 و نمره‌ 550 تافل‌ به‌ 580 افزايش‌ يافته‌ است. البته‌ اين‌ قانون‌ كلي‌ نيست‌ ليكن‌ اين‌ افزايش‌ نمره‌ زبان‌ امسال‌ در بسياري‌ از دانشگاههاي‌ معتبر خارجي‌ صورت‌ گرفته‌ است.
O آيا بين‌ نمره‌ تافل‌ وIELTS مي‌تواند هماهنگي‌ وجود داشته‌ باشد؟
O در برخي‌ كاتالوگ‌هاي‌ دانشگاههاي‌ انگلستان‌ قيد شده‌ كه‌ دانشجو بايست‌ نمره‌ تافل‌ 550 يا آزمون‌ زبان‌6 IELTS را كسب‌ كرده‌ باشد.
O زبان‌ تدريس‌ دانشگاههاي‌ كدام‌ كشور اروپايي‌ غير انگليسي‌ است؟
O اكثر كشورهاي‌ اروپايي‌ به‌ جز انگلستان‌ و ايرلند به‌ زبان‌ رسمي‌ خود تدريس‌ مي‌كنند. مثلا كشور فرانسه‌ به‌ زبان‌ فرانسه، بلژيك‌ به‌ زبان‌ فرانسه، آلمان‌ و اتريش‌ به‌ زبان‌ آلماني‌ و سوئيس‌ به‌ سه‌ زبان‌ فرانسه، آلماني‌ و ايتاليايي‌ تدريس‌ مي‌كنند. در مقطع‌ دكترا، اكثر دانشگاههاي‌ جهان‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌ تدريس‌ مي‌كنند.
O دانشگاههاي‌ كشورهاي‌ تازه‌ استقلال‌ يافته‌ به‌ چه‌ زباني‌ تدريس‌ مي‌كنند؟
ت Oدريس‌ در اين‌ دانشگاهها به‌ زبان‌ روسي‌ است‌ و دانشجو بايست‌ يكسال‌ در كلاس‌هاي‌ آموزش‌ زبان‌ روسي‌ شركت‌ كنند.
O نظام‌ آموزشي‌ روسيه‌ چگونه‌ است؟
O دانشگاههاي‌ روسيه‌ نيز سيستم‌ ترمي‌ دارند و دانشجو بايست‌ در هر ترم‌ واحدهايي‌ را بگذراند. اين‌ دانشگاهها تقريبا مانند دانشگاههاي‌ ايران‌ در مقاطع‌ مختلف‌ هستند.
O در كتاب‌ ارزشيابي، نام‌ چند كشور درج‌ شده‌ است؟
O در فهرست‌ كتاب، تعداد 27 كشور قيد شده‌ است. ليكن‌ كشورهاي‌ عربي‌ و آفريقايي‌ در يك‌ بخش‌ و كشورهاي‌ تازه‌ استقلال‌ يافته‌ به‌ عنوان‌ يك‌ مجموعه‌ درج‌ شده‌اند.
O به‌ جز كتاب‌ نظام‌ ارزشيابي‌ مركز اطلاع‌رساني، چه‌ جزواتي‌ تهيه‌ شده‌ كه‌ دانشجويان‌ مي‌توانند از آن‌ استفاده‌ كنند؟
O جزوه‌اي‌ براي‌ كشور هندوستان‌ با همكاري‌ سرپرستي‌ علمي‌ دانشجويان‌ در هند به‌ زبان‌ فارسي‌ در 50 صفحه‌ تهيه‌ شده‌ و جزوه‌اي‌ نيز براي‌ كشور آلمان‌ در 10 صفحه‌ به‌ فارسي‌ با همكاري‌ سفارت‌ آلمان‌ در تهران‌ و اداره‌ كل‌ بورس‌ و امور دانشجويي‌ تدوين‌ شده‌ است. براي‌ كشور انگلستان‌ و استراليا نيز جزواتي‌ كه‌ مرتب‌ از طريق‌ سايت‌ اينترنتي‌ استخراج‌ شده‌اند در مركز اطلاع‌رساني‌ وجود دارند.
O آخرين‌ بازنگري‌ سايت‌ اداره‌ كل‌ بورس‌ و امور دانشجويي‌ چه‌ تاريخي‌ بوده‌ است؟
O برخلاف‌ بسياري‌ از سايت‌هاي‌ داخلي‌ كه‌ بيشتر شبيه‌ به‌ يك‌ موزه‌ تاريخي‌ شده‌اند سايت‌ اداره‌ كل‌ بورس‌ و امور دانشجويان‌ خارج‌ معاونت‌ دانشجويي‌ وزارت‌ علوم‌ بسيار فعال‌ است‌ و روزانه‌ آخرين‌ اطلاعيه‌هاي‌ مختلف‌ در خصوص‌ مسايل‌ دانشجويان‌ بورسيه‌ و غير بورسيه‌ در اين‌ سايت‌ درج‌ مي‌شود. از عمر سايت‌ يكسال‌ و حدود بيش‌ از 90 هزار نفر از اين‌ سايت‌ نوپا ديدن‌ نموده‌اند.
O وضع‌ دانشگاههاي‌ بلوك‌ شرق‌ چگونه‌ است؟
O دانشگاههاي‌ بلوك‌ شرق‌ مانند لهستان، روماني، مجارستان‌ و بلغارستان‌ از نظر علمي‌ و نظارت‌ و كنترل‌ علمي‌ براي‌ دانشجويان‌ خودشان‌ بسيار قوي‌ هستند و نظارت‌ دقيق‌ بر كار خود دارند اما براي‌ دانشجوي‌ خارجي‌ نظارت‌ و كنترل‌ چندان‌ دقيقي‌ در كار نيست‌ و اين‌ باعث‌ شده‌ با كشورهاي‌ بلوك‌ شرق‌ از نظر جايگاه‌ علمي‌ قدري‌ با ترديد برخورد شود و ايجاد افت‌ علمي‌ در اين‌ كشورها با باعث‌ گردد.
O در سال‌ گذشته‌ و امسال‌ بيشتر دانشجويان‌ عادي‌ تمايل‌ اعزام‌ به‌ به‌ كدام‌ كشور براي‌ تحصيل‌ داشته‌اند؟
O شايد بتوان‌ گفت‌ دانشجويان‌ به‌ هر كشوري‌ كه‌ بتوانند پذيرش‌ مناسبي‌ دريافت‌ كنند اعزام‌ مي‌شوند اما كشورهاي‌ قبرس‌ و مالزي‌ و كشورهاي‌ تازه‌ استقلال‌ يافته‌ و هند نيز بيشتر مدنظر دانشجويان‌ بوده‌اند.
O هزينه‌ تحصيل‌ در قبرس‌ چقدر است؟
O هزينه‌ تحصيلي‌ در اين‌ كشور سالانه‌ حدود 7 تا 8 هزار دلار است‌ كه‌ 4 تا 5 هزار دلار شهريه‌ دانشگاه‌ و مابقي‌ هزينه‌ زندگي‌ در يكسال‌ تحصيلي‌ است.
O وضع‌ دانشگاههاي‌ هندوستان‌ به‌ چه‌ صورت‌ است؟
O در كتاب‌ نظام‌ ارزشيابي، دانشگاههاي‌ هند به‌ 3 گروه‌ طبقه‌بندي‌ شده‌اند: گروه‌ سوم‌ فقط‌ تا مقطع‌ ليسانس‌ ارزش‌ علمي‌ دارد. گروه‌ دوم‌ به‌ عنوان‌ دانشگاههاي‌ خوب‌ طبقه‌بندي‌ شده‌ كه‌ تا مقطع‌ دكترا ارزش‌ علمي‌ دارد و گروه‌ اول‌ كه‌ به‌ عنوان‌ ممتاز طبقه‌بندي‌ شده‌ است.
O جايگاه‌ علمي‌ هند در جهان‌ كجاست؟
O دانشگاههاي‌ خوب‌ و ممتاز هندوستان‌ كمتر از اروپا نيستند. اين‌ كشور توليدكننده‌ علم‌ است‌ و از نظر نرم‌افزاري‌ و كامپيوتري‌ در جهان‌ رتبه‌ سوم‌ تا چهارم‌ را داراست‌ و از نظر هزينه‌هاي‌ تحصيلي‌ نيز مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از كشورهاي‌ غربي‌ و خاور دور است.
O چگونه‌ است‌ كه‌ هندوستان‌ از سوي‌ دانشجويان‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌ است؟
O شما تصور كنيد كشوري‌ مانند هندوستان‌ با جمعيت‌ يك‌ ميليارد نفر، نه‌ تنها مشكل‌ كنكور ندارد بلكه‌ بخش‌ عمده‌اي‌ از دانشجويان‌ كشورهاي‌ خاورميانه، آسيا و آفريقا به‌ آنجا مي‌روند و تحصيل‌ مي‌كنند.
كشورهاي‌ هندوستان‌ و پاكستان‌ مي‌توانند الگوي‌ خوبي‌ براي‌ دانشگاههاي‌ ما باشند. شما اكنون‌ ببينيد جمعيت‌ كشور ما حدود 70 ميليون‌ نفر است‌ و سالانه‌ يك‌ و نيم‌ ميليون‌ نفر تمايل‌ دارند به‌ دانشگاه‌ راه‌ يابند.
O دانشگاههاي‌ مالزي‌ در چه‌ جايگاهي‌ قرار دارد؟
O كشور مالزي‌ در چند سال‌ گذشته‌ بسيار پيشرفت‌ كرده‌ و از نظر امكانات‌ و شبكه‌ اينترنتي‌ نيز بسيار فعال‌ شده‌ است. البته‌ هزينه‌هاي‌ تحصيلي‌ مالزي‌ نرخ‌ بيشتري‌ نسبت‌ به‌ هند دارد. فرهنگ‌ اسلامي‌ و توسعه‌ كشور مالزي‌ از شاخص‌هاي‌ مهمي‌ است‌ كه‌ دانشگاههاي‌ اين‌ كشور را از دورنماي‌ خوبي‌ برخوردار كرده‌ است. گرچه‌ در حال‌ حاضر در كتاب‌ نظام‌ ارزشيابي، دانشگاه‌ مالزي‌ به‌ دو گروه‌ تقسيم‌ شده‌ است: اول‌ دانشگاههاي‌ كه‌ به‌ عنوان‌ خوب‌ درج‌ شده‌اند و تا دوره‌ دكترا ارزش‌ علمي‌ دارند و مابقي‌ فقط‌ تا ليسانس‌ ارزش‌ علمي‌ دارند. لازم‌ به‌ توضيح‌ است‌ كه‌ هنوز مالزي‌ توليدكننده‌ علم‌ نيست‌ اما به‌ زودي‌ مي‌تواند جايگاه‌ خوبي‌ در خاور دور پيدا كند.
O كدام‌ كشور گرانترين‌ كشورها از نظر تحصيل‌ در جهان‌ است؟
O گرانترين‌ كشورها از نظر تحصيل، انگلستان‌ و آمريكا هستند. هزينه‌ زندگي‌ در انگلستان‌ ماهانه‌ 600 پوند و شهريه‌ دانشگاه‌ بين‌ 8 هزار تا 12 هزار پوند در سال‌ است.
O چه‌ پيشنهادي‌ براي‌ حل‌ مشكل‌ بيش‌ از يك‌ و نيم‌ ميليون‌ نفر مشتاق‌ شركت‌كننده‌ در كنكور دانشگاههاي‌ داخل‌ داريد؟
O ما مي‌توانيم‌ از ساير كشورها الگوبرداري‌ مناسبي‌ داشته‌ باشيم. مثلا پاكستان‌ با وجود داشتن‌ 150 ميليون‌ نفر جمعيت، مشكل‌ ورود به‌ دانشگاه‌ ندارد. در آنجا نظام‌ آموزشي‌ سالانه‌ است‌ و كتاب‌هاي‌ درسي‌ براساس‌ اين‌ سيستم‌ طراحي‌ شده‌ و دانشجو موظف‌ است‌ در سال‌ تحصيلي‌ درسهاي‌ مختلف‌ را به‌ خوبي‌ ياد بگيرد. در اين‌ كشور سه‌ نوع‌ سيستم‌ آموزشي‌ وجود دارد.
شيوه‌ اول، دانشگاه‌ ممتاز است‌ كه‌ با پرداخت‌ شهريه‌ و براساس‌ معدل‌ بالاي‌ 18 مقطع‌ دبيرستان، پذيرش‌ صورت‌ مي‌گيرد.
شيوه‌ دوم‌ پذيرش‌ بدون‌ كنكور از طريق‌ معدل‌ دبيرستان‌ است‌ اما براي‌ ورود، مصاحبه‌ انجام‌ مي‌شود. در اين‌ شيوه، شهريه‌ نيز دريافت‌ مي‌شود.
در شيوه‌ سوم‌ كلاس‌ درسي‌ در كار نبوده‌ و غير حضوري‌ است‌ يعني‌ كلاس‌ درس‌ و استاد و دانشجو به‌ مفهوم‌ عام‌ وجود ندارد.
دانشجو در دانشگاه‌ ثبت‌نام‌ مي‌كند و براساس‌ معدل‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ و نمرات‌ كسب‌ شده‌ گزينش‌ مي‌شود. مثلا در رشته‌هاي‌ فني‌ و مهندسي‌ معدل‌ درس‌ها بايد بالاي‌ 18 باشد و اين‌ ميزان‌ براي‌ علوم‌ پايه‌ معدل‌ 16 و علوم‌ انساني‌ 14 است.
براساس‌ معدل‌ ديپلم‌ و نمرات‌ درس‌هاي‌ اختصاصي، دانشجو به‌ روش‌ غير حضوري‌ تحصيل‌ خود را شروع‌ مي‌كند و سالانه‌ در امتحان‌ شركت‌ مي‌نمايد. وي‌ موظف‌ به‌ پرداخت‌ هزينه‌ آزمون‌هاي‌ سالانه‌ است. ضمنا اگر دانشجو مشكلي‌ در درسي‌ داشت‌ مي‌تواند در موسساتي‌ كه‌ براي‌ اين‌ منظور توسط‌ بخش‌ خصوصي‌ ايجاد شده‌ ثبت‌نام‌ كند و درسهايي‌ كه‌ تصور مي‌كند بايد تقويت‌ شوند، آنها را توسط‌ اساتيد بخش‌ خصوصي‌ فرا مي‌گيرد. اين‌ موضوع‌ مي‌تواند در تمام‌ گروههاي‌ علوم‌ انساني، هنر، كشاورزي، علوم‌ پايه‌ و حتي‌ فني‌ مهندسي‌ ايجاد شود. مثلا به‌ جاي‌ اينكه‌ اين‌ كلاسها، تقويت‌ كنكور باشد، تبديل‌ به‌ كلاس‌هايي‌ شوند كه‌ دانشجويان‌ دانشگاههاي‌ غير حضوري‌ در صورت‌ نياز جهت‌ تقويت‌ درسي‌ ثبت‌نام‌ كنند.
آزمون‌ امتحانات‌ نيز سالانه‌ در يك‌ يا دو نوبت‌ به‌ صورت‌ ايالتي‌ برگزار مي‌شود كه‌ سازمان‌ سنجش، نظارت‌ بر اين‌ امتحانات‌ سالانه‌ را مي‌تواند به‌ عهده‌ بگيرد.
O به‌ نظر شما چه‌ فرقي‌ بين‌ سيستم‌ نيمه‌ حضوري‌ و غير حضوري‌ وجود دارد؟
O در روش‌ فعلي‌ سيستم‌ نيمه‌ حضوري، دانشجو موظف‌ است‌ در آزمون‌ كنكور سراسري‌ شركت‌ كند و مجاز به‌ انتخاب‌ رشته‌ بوده‌ و كارنامه‌ دريافت‌ كرده‌ باشد يا اينكه‌ به‌ يك‌ ترم‌ درسهايي‌ را مي‌خواند سپس‌ در آزمون‌ سازمان‌ سنجش‌ شركت‌ مي‌كند و كلاسها در آخر هفته‌ به‌ شيوه‌ پيام‌ نور برگزار مي‌شود. اما در شيوه‌ غير حضوري‌ نياز به‌ فضاي‌ آموزشي‌ و شركت‌ در كلاس‌ آخر هفته‌ نيست‌ و دانشجو فقط‌ مي‌تواند در سال‌ دو نوبت‌ در امتحانات‌ شركت‌ كند كه‌ اين‌ آزمون‌ نيز مي‌تواند زير نظر سازمان‌ سنجش‌ باشد.

:: برچسب‌ها: